besök på tingsrätt

idag var vi på södertörns tingsrätt med klassen. eftersom vi va den ända klassen där, hade vi två salar att välja bland. i den ena skulle vi se "snatteri & olagligt körkort" , "olovlig körning (grovt)" & "våld mot tjänsteman" . den andra salen kommer jag itne ihåg vilka åklagelser det var. vi valde det första alternativet. innan vi kunde gå i i salen, kom åklagaren ut & frågade om vi hade frågor om fallet eller bara allmänt om ämnet. ingen av oss hade någon direkt fråga, så efter en stund kunde vi gå in på första fallet. i fallet om snatteriet & något om körkort, hade både han & vittnet en tolk. det blev mycket småprat & jag förstog inte så mycket vad som hände. i andra om olovlig körning, kom inte han som var åklagad, så den blev inställd. så vi hann se den tredje, våld mot tjänsteman. den va lite mer intressant tycker jag. där var det en tjej som åklagats att slå en polisman i samband med nått bråk. hon var inte så trovärdig, hon satt & blåste bubblor med tuggumi, vid hennes förhör var hon tvungen att tänka en stund vad hon skulle säga, hon såg inte så intresserad ut helt enkelt. vittnet, en väktare, förstörde typ också för polisens historia. så det blev lite spännande där i slutet. jag vill verkligen veta vad som händer i det sissta fallet. min paralellklass ska dit nästa vecka, så våran so lärare ska ta reda på beslutet då. anledningen att jag tycker det är intressant är för jag faktiskt skulle vilja bli advokat eller åklagare.


gästboksinlägg
Postat av: Anonym

fanns det inga rättegångar med mord eller liknande:P

2007-09-20 @ 22:32:53
Postat av: muuckis

annonym : jo det fanns det säkert, men inget jag tror klasser får gå på


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback